Jak obraz pomaga w nauce angielskiego?

85% informacji dociera do człowieka w formie obrazu. Szczególnie w XXI wieku obserwujemy niebywałą dominację kultury wizualnej nad wszelkimi innymi formami. Oczywiście ma to także swoje minusy, ale ten potencjał obrazu można genialnie wykorzystać w nauce języka angielskiego.

 

Niezwykły obraz

Obrazy pomagają w nauce języka angielskiego (i nie tylko jego) na wielu poziomach. Podstawową ich zaletą jest to, że przyciągają uwagę. Ciekawy obraz zmusza do zatrzymania się nad nim, przyjrzenia się mu. I na tym etapie dzieje się magia, którą angielski dla dzieci w Gliwicach w Early Stage wykorzystuje permanentnie w swojej metodzie nauki języka obcego. Dziecko z jednej strony zapamiętuje co widzi, wiąże konkretną nazwę z obrazem wizualnym. Z drugiej strony jego wyobraźnia zaczyna pracować. To zaś umożliwia jeszcze skuteczniejsze zapamiętywanie, a jednocześnie łączenie tego jednego przedstawienia z kolejnymi. A stąd już prosta droga nie tylko do znacznie efektywnej nauki, ale i nauki, która jest po prostu przyjemniejsza. 

Obraz w praktyce

Założenia wykorzystania kultury wizualnej w nauce języków obcych wyglądają świetnie, ale jak to wygląda w rzeczywistości? Wiele zależy od szkoły. Angielski dla dzieci w Jaworznie, a także angielski dla dzieci w Gliwicach robi to na kilku poziomach.

  •       Na początku nauki sięga się na przykład po kolorowe karty obrazkowe i wyrazowe – skupiają uwagę dziecka, pozwalają wiązać pojęcie z określonym wyobrażeniem, pobudzają wyobraźnię, a przy okazji są świetnym narzędziem do wspólnej zabawy. Można bawić się dzięki temu w opisywanie różnych sytuacji i przedmiotów znajdujących się na kartach. Z czasem sięgnąć także po zgadywanki i inne formy aktywizacji uczniów. 
  •       W przypadku starszych dzieci sięga się po rozbudowane rebusy, komiksy, niecodzienne przedstawienia graficzne, które angażują uwagę, pozwalają z innej perspektywy spojrzeć na przykład na określoną strukturę gramatyczną. Uczniów można zachęcać także do tego, aby sami takie przedstawienia próbowali tworzyć, układając tym samym w swojej wyobraźni to, jak wyobrażają sobie działanie określonej reguły. 

Duże znaczenie ma także przygotowanie podręcznika. Powinien być on bogaty w przedstawienia rysunkowe, graficzne – oczywiście dostosowane do wieku dziecka. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z różnych czcionek, odmiennych sposobów prezentowania fragmentów tekstu. Wpływa to na efektywność nauki w znacznie większym stopniu, niż z pozoru mogłoby nam się wydawać.  

Domowe obrazy

Ten sposób podejścia do nauki zamkniętej w obrazach można także przenieść do domu. Punktem wyjścia do takiego sposobu powtarzania materiału może być na przykład własnoręczne (lub z pomocą rodzica na początku) przygotowywanie fiszek do kontroli opanowania określonego zasobu słownictwa. Starsze dzieci mogą oczywiście nadal korzystać z fiszek, ale jednocześnie spróbować zapisywać reguły gramatyczne, zasady, konstrukcje językowe w oparciu o przedstawienia rysunkowe, które ułatwiają zapamiętywanie. Część uczniów może to przekonać do naturalnego rysowania map myśli, które są jedną z bardziej skutecznych metod utrwalania materiału.