prace przy budowie ronda

fot. M. Baranowski

W drugim kwartale tego roku powinno być gotowe rondo turbinowe przy ul. Bojkowskiej. Powstaje za skrzyżowaniem z ul. M. Płażyńskiego. To pierwszy etap realizacji południowej obwodnicy miasta, która połączy węzeł autostradowy Gliwice Sośnica z ul. Rybnicką, a w przyszłości będzie stykać się z obwodnicą zachodnią.

Budowa ronda przy ul. Bojkowskiej nie powoduje większych utrudnień w ruchu. Prace toczą się kilkanaście metrów na zachód od istniejącego skrzyżowania. Zarys nowego rozwiązania drogowego jest już widoczny. – W pierwszej kolejności przebudowano tam sieć infrastruktury podziemnej i wybudowano nowe sieci, kanalizację oraz oświetlenie. Przewidziano również korektę dotychczasowego przebiegu jezdni, ale bez zmiany lokalizacji chodnika i ścieżki rowerowej – przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. Rondo ma mieć 2 pasy, a korzystający z niego kierowcy nie będą mogli ich zmieniać. Wybór odpowiedniego toru jazdy, jeszcze przed wjazdem na rondo, ma ułatwiać przewidziane w projekcie oznakowanie poziome. – Zakładamy, że jazda na „turbinie” będzie płynna i bezpieczna – podkreśla rzecznik prasowy ZDM-u.

Inwestycja jest realizowana w ramach zadania pod nazwą „Budowa południowej części obwodnicy miasta, przebudowa i rozbudowa układu drogowego pomiędzy ul. Bojkowską i Pszczyńską w Gliwicach wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Etap I. Rozbudowa ul. Bojkowskiej i budowa fragmentu obwodnicy”. Zaplanowano w nim m.in. przebudowę 400-metrowego fragmentu ul. Bojkowskiej, budowę nowej drogi (odcinek długości 900 metrów) łączącej ul. Bojkowską z ul. Okrężną po południowej stronie osadników i przebudowę południowej części ul. Okrężnej (odcinek 700 metrów). Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków budżetu miasta. Prace w ramach I etapu wykonuje wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Szacowany koszt budowy to ok. 6 mln zł.

Obwodnica południowa będzie kolejnym elementem nowego układu komunikacyjnego Gliwic. Ma się ciągnąć na długości blisko 4 km. W przyszłości będzie się płynnie łączyć z zachodnią obwodnicą miasta.

Budowę ponad 3-kilometrowego odcinka zachodniej obwodnicy Gliwic (od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego) zaplanowano na lata 2018–2019. Właśnie ogłoszono przetarg na roboty budowlane. – Ślad drogi wyznaczono po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości około 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej. Ma mieć jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu – opisuje przebieg trasy Jadwiga Jagiełło-Stiborska. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ul. Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch. Dzięki temu przepustowość na skrzyżowaniach będzie lepsza. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowe lewoskręty. Droga będzie oświetlona i wyposażona w urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) oraz stację meteorologiczną. Wzdłuż jezdni głównej przewidziano tzw. drogi serwisowe służące do obsługi przyległych pól. Będą z nich mogli korzystać także rowerzyści. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano zaś estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 metrów.

Szacowana wartość inwestycji to 152 mln zł, z czego 85% to wsparcie z unijnych funduszy. Dofinansowanie uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego). Wybudowany dzięki temu odcinek domknie całość zachodniej obwodnicy. Do tej pory zrealizowano ją na długości 1,5 km, od węzła DK88 do ul. Sowińskiego.