Jeżeli prowadzisz firmę, w której jednym z najważniejszych działów jest dział handlowy, z całą pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak istotny jest rozwój osób w nim pracujących. Jednym z najlepszych sposobów na taki rozwój jest oczywiście stosowny coaching, który jednak będzie efektywny tylko wtedy, gdy trener sprzedaży, którego wybierzesz, okaże się odpowiednio wykwalifikowanym specjalistą. Co trzeba wziąć pod uwagę poszukując takiego specjalistę i jakie cechy powinny wyróżniać go na tle innych?

Dobry trener sprzedaży – 6 cech, które powinien posiadać

Po pierwsze – duża wiedza teoretyczna i praktyczna

W pierwszej kolejności należy wspomnieć o wiedzy, umiejętnościach i doświadczeniu. To najważniejsze w przypadku trenera sprzedaży, którego celem jest przecież nauczanie innych i pomaganie w rozwoju przedsiębiorstw, w których sprzedaż jest niezwykle istotnym czynnikiem warunkującym sukces. Dobry trener sprzedaży to zarówno duża wiedza teoretyczna, jak również praktyczna – wyniesiona z pracy z klientem. Tylko taki specjalista będzie wiarygodny i godny zaufania, ponieważ swoją wiedze może poprzeć osiąganymi wynikami.

Jak zweryfikować wiedzę specjalisty? Przede wszystkim odwiedzając jego stronę internetową i sprawdzić, co pisze sam o sobie, a także poznać opinie jego wcześniejszych klientów – w ten sposób dowiesz się jak prowadzi szkolenia ze sprzedaży i poznasz jego cechy, dzięki czemu dużo łatwiej będzie Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Po drugie – zaangażowanie

Dobry trener sprzedaży to taki, który zna potrzeby swoich klientów i pragnie zrobić wszystko, aby te potrzeby spełnić. Zaangażowanie jest niezwykle istotną cechą, ponieważ umożliwia szkoleniowcowi dopasowanie przebiegu i tematyki szkolenia pod kątem indywidualnych oczekiwań przedsiębiorcy, a także przeprowadzić szkolenia sprzedażowe w odpowiedni sposób. Dzięki zaangażowaniu przekazywane przez niego informacje łatwiej trafią do odbiorców, a swoim zapałem zarazi wszystkich uczestników szkolenia – dzięki temu dużo chętniej będą oni wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.

Jakie cechy powinien mieć dobry trener sprzedaży?

Po trzecie – kreatywność

Niektórym przedsiębiorcom szkolenia ze sprzedaży i jakiekolwiek inne kojarzą się nie najlepiej – ze szkolnymi ławkami, wielogodzinnymi monologami i nudą. Dlatego też profesjonalny coach sprzedaży powinien być osobą kreatywną, umiejącą urozmaicić swoje szkolenia. Musi wiedzieć, że coaching sprzedaży to nie tylko wiedza praktyczna, wyczytywana ze stosu kartek, ale też praktyka. Specjalista z prawdziwego zdarzenia będzie więc organizował scenki sprzedażowe, podczas których handlowiec będzie mógł trenować techniki sprzedażowe w różnych sytuacjach i nauczyć się odpowiednich reakcji, co zaprocentuje w przyszłości.

Po czwarte – pewność siebie

Trener sprzedaży musi być osobą znającą swoją wartość, ponieważ jednym z jego celów będzie też poprawienie pewności siebie handlowców, którzy uczestniczą w jego szkoleniach. Musi bić z niego entuzjazm, w jego głosie musi być wyczuwalna pasja, a otwarta postawa będzie powodować, że szkolenie ze sprzedaży okaże się interesujące i trafi do odbiorców.

Po piąte – chęć rozwoju

Sprzedaż to pojęcie niezwykle szerokie, które cały czas ewoluuje. Zmieniają się narzędzia sprzedażowe, powstają nowe, skuteczniejsze techniki, zastępujące te, które przestały działać, a także zmieniają się sami klienci, do których dotarcie jest coraz trudniejsze. Dlatego też dobry trener sprzedaży powinien organizować swoje coachingi w oparciu o najbardziej aktualną wiedzę – musi więc wciąż ją aktualizować i dążyć do rozwoju. Bo jak wiadomo pycha kroczy przed upadkiem.

Po szóste - elastyczność

Profesjonalny coach to taki, który będzie w stanie dopasować szkolenie sprzedaży do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców lub handlowców. Powinien dysponować narzędziami, które umożliwią mu wsparcie zarówno doświadczonych, jak i początkujących handlowców. Taka elastyczność ma ogromne znaczenie, ponieważ masz pewność, że udając się na coaching sprzedażowy, nauczysz się dokładnie tego, czego potrzebujesz do osiągania lepszych wyników sprzedażowych.