Druk cyfrowy czy offsetowy - którą metodę wybrać?

Rozwój technologiczny, jaki obserwujemy od kilkudziesięciu lat, dotknął bardzo wielu dziedzin naszego życia i dał nam ogrom możliwości – również w zakresie reklamy i rozwoju biznesu. Jedną z tych dziedzin jest bez wątpienia poligrafia, która oferuje obecnie ogrom możliwości, jeżeli chodzi o druk (trykkeri) i materiały reklamowe czy identyfikacyjne dla firm. Najpopularniejszymi metodami drukowania są obecnie druk (trykkeri) cyfrowy oraz offsetowy – sprawdźmy, czym równią się obie techniki i jakie korzyści dadzą Twojej firmie.

Po pierwsze – druk (trykkeri) cyfrowy

Druk (trykkeri) cyfrowy jest najlepszym dowodem na to, jak bardzo rozwinęła się technologia nanoszenia nadruków i jak wiele możliwości daje – również w tych najbardziej palących momentach, kiedy to czasu jest niewiele, a materiały potrzebne są „na wczoraj”. Druk (trykkeri) cyfrowy polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, gdzie najważniejszą rolę odgrywają przyczepiające się drobinki toneru. Dzięki temu możliwe jest bardzo dokładne odwzorowanie obrazu i uzyskanie wysokiej jakości wydruku. Co więcej – nowoczesny zakład poligraficzny może zaoferować Ci dwie rzeczy, które wyróżniają ten rodzaj druku na tle innych:

  • uszlachetnienie materiału, np. poprzez jego lakierowanie albo naniesienie innych, atrakcyjnych wizualnie elementów,
  • personalizację wydruków, a konkretniej – możliwość pozyskania każdego egzemplarza danego materiału z inną treścią, np. nazwiskiem odbiorcy.

Kiedy najlepszy będzie druk (trykkeri) cyfrowy? Ta technika druku (trykkeri) polecana jest przede wszystkim osobom, które potrzebują materiałów reklamowych „na już – szczególnie wtedy, gdy potrzebne są niewielkie nakłady, np. ulotek czy wizytówek. Zamawiasz, płacisz i w bardzo krótkim czasie otrzymujesz nakład zamówionych materiałów. Warto zaznaczyć, że w druku cyfrowym można nanosić zmiany jeszcze w trakcie procesu, co jest niemożliwe w druku (trykkeri) offsetowym.

Po drugie – druk (trykkeri) offsetowy

Druk (trykkeri) offsetowy okazuje się technologią nieco bardziej zaawansowaną, a w procesie nanoszenia nadruków niezbędne jest w pierwszej kolejności naświetlenie obrazu za pomocą specjalnego urządzenia, a następnie przeniesienie go z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Z powodu wysokiego stopnia skomplikowania całego procesu, większe są też jego koszty, dlatego też druk offsetowy polecany jest przede wszystkim wtedy, gdy zamawia się bardzo duże, wielotysięczne nakłady danego materiały reklamowego. Druk (trykkeri) tego rodzaju pozwala uzyskiwać nadruki o większej liczbie kolorów, co może mieć wpływ na różnorodność i jakość materiałów reklamowych.

Kiedy najlepszy będzie druk (trykkeri) offsetowy? Szczególnie wtedy, gdy ilość zamawianych materiałów liczona jest w tysiącach, a zamawiającemu nie zależy aż tak bardzo na czasie – drukarnia zrealizuje bowiem zlecenie w czasie dłuższym niż ma to miejsce w przypadku druku (trykkeri) cyfrowego. Co więcej – w trakcie rozpoczętego już procesu, nie ma możliwości wprowadzenia zmian w zakresie projektu nadruku.

Inne metody druku

Wybór konkretnej metody druku jest więc uzależniony od Twoich potrzeb, dlatego też powinien być bardzo dobrze przemyślany, a nawet skonsultowany z zakładem poligraficznym, który realizuje zlecenie. Musisz jednak wiedzieć, że to niejedyne techniki druku (trykkeri), z jakich możesz skorzystać – tych jest więcej i dostosowane są do Twoich indywidualnych potrzeb. Z czego jeszcze możesz skorzystać?

  • Druk (trykkeri) wielkoformatowy – polecany jest tym przedsiębiorcom, którym zależy na wielkoformatowych nośnikach reklamy, takich jak banery, billboardy czy roll-upy. Efektowne, przyciągające wzrok i bardzo różnorodne, pozwolą Ci promować ofertę lub markę jeszcze lepiej niż do tej pory.
  • Sitodruk – dowód na to, że historia druku (trykkeri) jest długa, ponieważ to jedna z najstarszych i wciąż niezwykle skutecznych metod, która zapewnia najwyższą trwałość nadruków. Sitodruk wykorzystywany jest przede wszystkim w nanoszeniu nadruków na inne materiały niż papier – np. drewno, PCV, folie samoprzylepne, kartony czy gotowe przedmioty.
  • Tampodruk – specyficzna metoda druku (trykkeri), wykorzystywana w tworzeniu gadżetów reklamowych. Dzięki tampodrukowi, masz bowiem możliwość nanoszenia nadruków na dowolne gadżety reklamowe i tym samym zaopatrywanie klientów lub partnerów biznesowych w firmowe długopisy, zapalniczki i inne prezenty.