Branża i techniki pozycjonowania ulegały w ostatnich latach sporym zmianom. Większość z nich była wymuszona kolejnymi aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki Google. Nie inaczej było w przypadku linkowania - jednej z najpopularniejszych i najskuteczniejszych technik SEO. Sprawdźmy, więc na czym obecnie polega profesjonalny link building i jaki ma wpływ na pozycję witryny w internecie.
Dwa rodzaje działań SEO
Pozycjonowanie stron internetowych to skomplikowany i czasochłonny proces, którego efektem końcowym powinno być uzyskanie przez witrynę wysokich pozycji w rankingu wyszukiwań. Same działania SEO możemy podzielić na dwa rodzaje:
- on-page SEO – działania w obrębie witryny (głównie optymalizacja stron),
- off-page SEO– działania poza witryną (głównie link building).
Skuteczne pozycjonowanie musi obejmować oba typy działań. Skupiając się tylko na jednym typie nie osiągnie się oczekiwanych rezultatów. To, które działania wymagają najwięcej nakładów pracy, dowiemy się z przeprowadzonego audytu SEO.
On-page SEO obejmuje działania optymalizacyjne w samej witrynie. Optymalizacja ta dotyczy zarówno technicznych aspektów strony jak i optymalizacji treści znajdującej się na niej.
Off-page SEO to wszystkiego rodzaje działania przeprowadzane poza pozycjonowaną stroną. Najpopularniejszymi technikami są content marketing oraz linkowanie (link building).
PageRank - linki a ocena strony
Linki to inaczej połączenia między różnymi dokumentami w sieci. Są one ogromnym ułatwieniem dla użytkowników, którzy w prosty sposób mogą trafić do strony internetowej powiązanej z interesujących im tematem. Linki interesujące są również dla botów Google, które badają powiązania oraz zależności stron.
Google od samego początku istnienia przywiązywało dużą uwagę linką. Za pierwsze sortowanie stron w wyszukiwarce, odpowiedzialny był algorytm PageRank dla którego ogromne znaczenie miały powiązania między stronami (linki). Algorytm ten działa do dzisiaj, ale w minimalnym stopniu. Google sortuje znalezione strony m.in. na podstawie ilości i jakości linków, przypisując każdej stronie tzw. Real Page Rank.
Dobre link a złe link
Tak działający algorytm PageRank był przez długi czas łatwy do oszukania. Agencje SEO wykorzystywały automatyczne, spamerskie linkowanie. Przynosiło to szybkie efekty, które uzyskiwane były stosunkowo tanio. Obecnie takie działania nie mają już racji bytu, Google coraz większą uwagę przykłada do jakości powiązań między stronami dokładnie sprawdzając linki przychodzące. Rozbudowało w tym celu wiele narzędzi, dzięki którym łatwo wyszukuje zabronione praktyki. Za stosowanie spamerskich taktyk linkowania można zapłacić wysoką cenę - obniżeniem pozycji w Google.
Obecnie, przeprowadzenie skutecznej kampanii link building jest zadaniem trudniejszym i droższym, ale efekty są dużo trwalsze. W tej chwili do pozyskiwania linków wykorzystuje się inne działania marketingowe - Social Media, Content Marketing, Influencer Marketing. Pozyskiwane w ten sposób link pozytywnie wpływają na wizerunek strony internetowej w sieci.
Gdzie zdobywać mocne linki?
Nie każde źródło pozyskania linku jest jednakowo odbierane przez boty Google. Serwisy, na których znajdują się linki prowadzące do docelowej witryny muszą być przede wszystkim wiarygodne oraz powiązane tematycznie z pozycjonowaną stroną.
Dla przykładu:
fraza, na którą pozycjonujemy: pozycjonowanie stron Kraków,
miejsca umieszczania linków:
- serwisy i blogi związane z pozycjonowaniem i marketingiem internetowym,
- media lokalne i regionalne (Kraków i okolice),
- strony konferencji, eventów i imprez branżowych,
- strony blogerów piszących w tematyce marketingu i biznesu,
- fora tematyczne.
Oczywiście są to tylko propozycje miejsc, na których warto umieszczać linki do docelowej witryny. Warto jednak pamiętać, że każdą witrynę należy dokładnie zweryfikować - umieszczenie linku na stronie o słabej reputacji, może obniżyć pozycję strony w rankingu firm.