Obróbka CNC – co warto o niej wiedzieć?

Każdy duży przemysł wymaga skutecznych metod produkcji, zapewniających zadowalające tempo produkcji i precyzyjne wykonanie. Identyczność wytwarzanych części jest szczególnie istotna w przemyśle samochodowym, gdzie elementy poddawane są ogromnym naprężeniom, a do tego zależy od nich bezpieczeństwo. Taka precyzja jest możliwa dzięki obróbce CNC. Omawiamy jej podstawowe cechy.

CNC – obróbka mechaniczna sterowana komputerowo

Skrót CNC (Computerized Numerical Control) oznacza komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych. Ta tajemniczo brzmiąca nazwa oznacza po prostu wszelkie maszyny obrabiające materiały (metale, tworzywa sztuczne czy drewno) na podstawie programu, który realizują dowolną ilość razy. Dzięki temu możliwe jest utworzenie programu, który stosunkowo łatwo można zmodyfikować, a w razie potrzeby zapisać i stworzyć nowy.

Maszyny do obróbki CNC to przede wszystkim urządzenia odejmujące materiał – to znaczy tokarki, frezarki, urządzenia wiercące, piłujące i szlifujące. Jednak do technologii CNC zalicza się również druk 3D, a także spawanie maszynowe. Jak widać są to więc różne technologie, które łączy jedno – to, że maszyny można dowolnie programować, dzięki czemu zakład przemysłowy może być wykorzystywany do produkcji wielu różnych przedmiotów czy części.

Od jak dawna stosowana jest obróbka CNC?

Pierwowzorem obróbki CNC były automatyczne maszyny działające na zasadzie programowania na stałe („hard-wired”). Za pierwszą taką maszynę uważa się dzieło Josepha Marie Jacquarda – maszynę wiążącą sieci. I choć do technologii takich, jak stosowane np. tu: https://sbg.barosz.pl/technologia/obrobka było wtedy jeszcze daleko, to tendencja, jaka się wówczas pojawiła – czyli automatyzacja produkcji – była już nie do zatrzymania.

Wraz z pojawianiem się coraz nowocześniejszych komputerów udoskonalano zarówno precyzję ich pracy, jak i sposób obsługi – który stawał się coraz bardziej intuicyjny. Dzięki nowoczesnej obróbce CNC możliwe jest tworzenie idealnie precyzyjnych elementów konstrukcyjnych i części maszyn – co jest szczególnie istotne w przemyśle wymagającym absolutnej powtarzalności, np. w motoryzacji.