rowerzyści na ścieżce fot. UM Gliwice

Pomimo pandemii rowerowe inwestycje w Gliwicach nie zwalniają. Powstają nowe ścieżki rowerowe i stacje naprawy rowerów, montowane są bezpieczne stojaki. Do końca 2022 roku rowerzyści będą mieli w naszym mieście w sumie ponad 145 km tras rowerowych do dyspozycji.

W tym roku realizowanych jest aż pięć inwestycji, które ucieszą rowerzystów. Prace prowadzone są m.in. w śladzie kolejki wąskotorowej. Na odcinku od ul. Knurowskiej do granicy miasta powstaje nowa trasa, a ścieżka w rejonie stacji Trynek zyska lepszą nawierzchnię. W ramach inwestycji zagospodarowany zostanie także znajdujący się w pobliżu przystanek rowerowy.

Wkrótce rowerzystom zostaną udostępnione drogi techniczne wzdłuż obwodnicy zachodniej, pomiędzy ul. Daszyńskiego a Rybnicką, a w czwartym kwartale tego roku powstanie część drogi rowerowej wzdłuż obwodnicy południowej (pomiędzy ul. Bojkowską a Pszczyńską). Również na czwarty kwartał planowane jest ukończenie ciągu pieszo-rowerowego, który połączy Stare Gliwice z ul. Wyczółkowskiego oraz drogi rowerowej przy ul. Kozłowskiej.

W 2016 roku w Gliwicach było ok. 97 km tras dla rowerów, do 2022 ma ich być ponad 145 km.

W planach jest budowa ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Kujawskiej, Jana Pawła II i Nowy Świat oraz pełnej infrastruktury dla rowerów – ścieżek, parkingów i stacji napraw – przy projektowanym przystanku kolejowym Gliwice-Kopernik oraz Centrum Przesiadkowym.

Kontynuowana będzie budowa trasy w śladzie kolejki wąskotorowej, opracowywana jest koncepcja budowy odcinka od ul. Kujawskiej do ul. Robotniczej, powstaje też projekt łącznika pomiędzy drogą w śladzie kolejki i trasą przy ul. Knurowskiej. W 2022 roku rowerzyści będą mogli już także korzystać z kolejnych odcinków trasy wzdłuż południowej obwodnicy (pomiędzy ul. Rybnicką a Bojkowską).

W ciągu dwóch najbliższych lat powstanie wiele ciągów pieszo-rowerowych. Budowane będą kolejne odcinki tego typu tras, m.in.: - wzdłuż ul. Chorzowskiej, Zabrskiej, Jana Pawła II, Nowy Świat, przy Kłodnicy, od ul. Nowy Świat do obwodnicy, wzdłuż ul. Portowej i Toszeckiej, a także od ul. Pszczyńskiej (rejon stacji Trynek) do Kujawskiej i ul. Strzelców Bytomskich do ul. Grzybowej i do ośrodka wypoczynkowego w Czechowicach. Projektowana jest też budowa drogi dla rowerów na brakującym odcinku od Ronda Górników do zjazdu w trasę rowerową przy Kłodnicy (w stronę Sośnicy). Ścieżka rowerowa powstanie także przy okazji remontu skrzyżowania ulic Staromiejska-Strzelców Bytomskich-Główna.

Analizowana jest możliwość budowy ciągu pieszo-rowerowego równolegle do ul. Rybnickiej na odcinku od ul. Toruńskiej do obwodnicy.
Oprócz nowopowstających, nowoczesnych tras rowerowych, remontowane są już istniejące. Wszystko po to, aby w sposób jak najbardziej odpowiedzialny ograniczyć ruch samochodowy w mieście oraz dać możliwość sprawnego i bezpiecznego poruszania się zwolennikom bikowego transportu. Przebieg istniejących tras rowerowych oraz miejsca lokalizacji infrastruktury rowerowej (stojaki rowerowe, stacje napraw rowerów) można sprawdzić w Miejskim Systemie Informacji Przestrzennej (msip.gliwice.eu), w Geoportalu Rowerzysty. (mf)