Google Analytics dla początkujących

2 min czytania
Google Analytics dla początkujących

Google Analytics to narzędzie, dzięki któremu możemy monitorować zachowania oraz ruch użytkowników na stronie internetowej. Pozwala na zebranie danych, które pomagają w określeniu funkcjonowania strony, błędów znajdujących się na niej, a następne zaplanowania strategii zmian, które można do niej wprowadzić. Aby móc korzystać z Google Analytics potrzebne jest zainstalowanie wtyczki, która monitoruje ruch użytkowników lub wykorzystanie narzędzia Google Tag Manager.

Dzięki Google Analytics możemy uzyskać różnego rodzaju raporty:

Raporty Odbiorcy informujące o:

  • ilości nowych i powracających użytkowników,

  • liczbie i czasie sesji,

  • współczynniku odrzuceń,

  • danych demograficznych i geograficznych użytkowników.

Raporty w czasie rzeczywistym informujące o:

  • lokalizacji i źródłach, z których użytkownicy weszli na stronę,

  • liczbie użytkowników, którzy w danej chwili korzystają ze strony,

  • tym na jakiej podstronie użytkownicy znajdują się w danym momencie.

Raporty Zachowanie informujące o:

  • czasie, który użytkownicy spędzają na danej podstronie,

  • ścieżkach, jakie użytkownicy wybierają do poruszania się po stronie,

  • najpopularniejszych podstronach.

Raporty Pozyskiwanie przedstawiające informacje o źródłach ruchu na stronie.

Raporty Konwersja, które informują o przychodzie ze strony internetowej, współczynnik konwersji określa się na podstawie działań wykonanych przez użytkowników, np. wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się do newslettera.

Dodatkowe funkcje Google Analytics

Możliwość oceny popularności treści na stronie — dzięki Google Analytics możemy sprawdzić, jak daleko użytkownik dociera, czytając tekst, tj. do którego momentu na stronie scrolluje. Dzięki temu możemy określić zaangażowanie użytkowników, popularność konkretnych treści i zdecydować, które z nich przynoszą największe korzyści.

Remarketing — możesz połączyć Google Analytics z Google Ads i dzięki temu rozpocząć działania remarketingowe. Kampania remarketingu polega na śledzeniu za pomocą plików cookie, użytkowników, którzy odwiedzili stronę, dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu. Dzięki temu możesz wyświetlić potencjalnym klientom reklamę sklepu lub produktu, który dodali kiedyś do koszyka.

Możliwość konfiguracji współczynnika odrzuceń — dzięki Google Analytics możesz samodzielnie określić, kiedy odwiedziny użytkownika zostaną zaklasyfikowane jako odrzucenie. Może to być sytuacja, w której użytkownik nie wejdzie na żadną podstronę w witrynie, lub określony czas spędzony na stronę (jeśli będzie mniejszy niż oczekiwany, zostanie zaklasyfikowany jako odrzucenie).

Google Analytics to narzędzie dość skomplikowane i bardzo złożone, które daje ogrom możliwości analitycznych. Jeśli chcesz z niego korzystać i wyciągać jak najwięcej informacji, warto dowiedzieć się więcej i doszkolić. W internecie znajdziesz wiele szkoleń z obsługi tego narzędzia, które bardzo szczegółowo tłumaczą, w jaki sposób powinno się go używać. Odpowiednie stosowanie narzędzia Google Analytics pozwoli Ci rozwinąć swoją stronę internetową, określić błędne elementy, które wymagają poprawy oraz zwiększyć efektywność swoich działań.

Autor: Artykuł partnera

gliwiceonline_kf