UM Gliwice: Sprawdź proponowane zmiany. Wyraź swoją opinię

4 min czytania

Do 28 listopada gliwiczanie mogą zgłaszać uwagi do proponowanych zasad kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. W tym celu tradycyjnie zorganizowano konsultacje społeczne. Ich wynik oraz ostateczną wersję procedury poznamy 19 grudnia.

Pod konsultacje społeczne poddany został projekt zarządzenia Prezydenta Gliwic w sprawie procedury budżetu obywatelskiego miasta Gliwice w 2018 r. Jest on dostępny od 14 listopada na stronie internetowej gliwice.eu, pod hasłem Gliwicki Budżet Obywatelski, a także w Informacji Głównej w Biurze Obsługi Interesantów na parterze Urzędu Miejskiego przy ul. Zwycięstwa 21 i na stanowisku Biura Podawczego w filii UM przy ul. Jasnej 31A.

Proponowana procedura określa szczegółowe zasady umożliwiające wybór i realizację zadań jednorocznych zgłaszanych przez mieszkańców, które zostaną zrealizowane w 2019 roku. Dokument zawiera harmonogram działań w 2018 r., zasady naboru wniosków i ich weryfikacji, informacje o formie i czasie trwania głosowania, w wyniku którego powstaje ostateczna lista zadań kwalifikowanych do wykonania.

Przygotowując się do nowej edycji budżetu obywatelskiego, rozpatrzyliśmy uwagi przekazywane w tym roku, m.in. podczas ewaluacji przedsięwzięcia. O możliwych zmianach dyskutowaliśmy m.in. podczas otwartych spotkań z mieszkańcami. Część zebranych uwag została uwzględniona w propozycji zarządzenia, które jest konsultowane teraz z gliwiczanami informuje Katarzyna Śpiewok, dyrektor Urzędu Miejskiego.

Swoje uwagi (z podaniem imienia, nazwiska i adresu zamieszkania) do projektu zarządzenia w sprawie zasad budżetu obywatelskiego można zgłaszać od 14 do 28 listopada:

  • w formie elektronicznej, przesyłając na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do godziny 24.00 dnia 28 listopada;
  • w formie papierowej, pozostawiając pismo w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21, na stanowisku Biura Podawczego lub w Informacji Głównej (parter hol główny), lub na stanowisku Biura Podawczego w filii Urzędu przy ul. Jasnej 31A, w godzinach urzędowania: pn.-śr. 8.00-16.00, czw. 8.00-17.00, pt. 8.00-15.00;
  • listownie, przesyłając pismo do 28 listopada na adres: Urząd Miejski w Gliwicach, ul. Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice; na kopercie należy dopisać BUDŻET OBYWATELSKI KONSULTACJE”.

Za dzień złożenia opinii w formie papierowej przyjmuje się dzień złożenia pisemnej opinii w Urzędzie, bądź w przypadku przekazania opinii listownie datę doręczenia korespondencji przez operatora pocztowego do Urzędu.

Osoba, której rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia przekazanie opinii, będzie mogła wyrazić ją za okazaniem dokumentu potwierdzającego dane osobowe za pośrednictwem konsultanta ds. osób niepełnosprawnych w Biurze Obsługi Interesantów na parterze UM przy ul. Zwycięstwa 21.

Niektóre proponowane zmiany w procedurze Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego:

  • Wyodrębnienie gliwickich organizacji pozarządowych jako nowej grupy podmiotów uprawnionych do składania wniosków (obok Rady Miejskiej, Rad Osiedli i Młodzieżowej Rady Miasta Gliwice). Jako reprezentanci określonej grupy społecznej organizacje pozarządowe nie będą musiały załączać do wniosku dodatkowych list poparcia, a każda z nich może zaproponować 3 zadania.
  • Wydłużenie etapu weryfikacji wniosków w celu postulowanego polepszenia jakości pracy nad rozpatrywaniem poszczególnych projektów i w konsekwencji skrócenie czasu przyjmowania wniosków z 3 do 2 tygodni (w tym roku, na prośbę mieszkańców, termin składania wniosków był wydłużony, ale zdecydowana większość wniosków wpłynęła do Urzędu Miejskiego w ciągu ostatnich 3 dni w sumie 252 z 340 wniosków).
  • Wprowadzenie odwołań od wyników weryfikacji wniosków i rozpatrywanie ewentualnych zażaleń jeszcze przed głosowaniem. Zażalenia mają odnosić się bezpośrednio do treści zwartych w uzasadnieniach weryfikacji wniosków, które podobnie jak w tym roku będą udostępniane na stronie internetowej.
  • Uprawnienie do głosowania mieszkańców, którzy w momencie głosowania będą mieli ukończone 16 lat lub ukończą 16 lat w 2018 roku. Młodsi mieszkańcy będą mogli przedstawić swoje opinie.
  • Dopuszczenie do głosowania tylko takich zadań, które będą dostępne dla otwartego grona mieszkańców oraz kwalifikowanie do realizacji zadań, które uzyskały w glosowaniu poparcie co najmniej 100 mieszkańców, a w osiedlach, w których minimalna liczba głosów jest mniejsza niż 100 zostały poparte co najmniej przez liczbę mieszkańców odpowiadającą minimalnej liczbie głosów wymaganej dla uznania glosowania za ważne.
  • Wprowadzenie zasady oddawania jednego głosu elektronicznego z jednego adresu mailowego.
Prezydent Miasta informuje, że w związku rozpoczęciem w parlamencie prac nad Ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (projekt ustawy został opublikowany 10 listopada 2017 r.) wynik rozpoczętych konsultacji społecznych dotyczących projektu zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie procedury budżetu obywatelskiego miasta Gliwice w 2018 r. może zostać przekazany Radzie Miasta Gliwice w celu wykorzystania w pracach nad nową procedurą budżetu obywatelskiego. Projekt ustawy przyznaje bowiem radzie gminy wyłączne kompetencje do określania w drodze uchwały wymagań, jakie powinien spełniać budżet obywatelski. Zakres i tryb dalszych prac jest więc uzależniony od przebiegu procesu legislacyjnego wymienionej ustawy.

Autor: krystian