komputer

Fot. pixabay/M.Kazek-Baranowska/UM Gliwice

Dzięki wdrożonym przez Urząd Miejski w Gliwicach szybkim płatnościom online, za większość standardowych czynności urzędowych gliwiczanie mogą płacić zdalnie, przez Internet. To całkowicie bezpieczne i wygodne rozwiązanie.

Od lipca klienci Urzędu Miejskiego w Gliwicach większość opłat administracyjnych mogą regulować bez wychodzenia z domu. Dzięki systemowi e-Płatności Blue Media, mają do dyspozycji szybkie płatności (mTransfer, Pekao24 czy płacę z iPKO), płatności online kartą płatniczą (VISA, VISA Electron, MasterCard i Maestro) oraz BLIK.

Przez Internet można uiścić opłaty komunikacyjne (np. zarejestrowanie pojazdu czy wydanie prawa jazdy) i skarbowe (np. sporządzenie aktu małżeństwa albo pełnomocnictwa). Online można zapłacić także za udostępnienie danych z ewidencji ludności czy wydanie zezwolenia na budowę. Jak wynika ze statystyk prowadzonych przez Blue Media, klienci najczęściej płacą online za wydanie prawa jazdy.

Jak to działa?

Opłaty dokonywane są za pośrednictwem formularza ogólnego dostępnego pod adresem gliwice.oplatyurzedowe.pl. Prowadzi do niego baner PŁATNOŚCI ONLINE znajdujący się w dolnej części strony internetowej miasta Gliwice.eu oraz Wirtualne Biuro Obsługi UM w Gliwicach. Dokładnie rzecz ujmując, trzeba wejść na stronę bip.gliwice.eu, kliknąć w boczną zakładkę „Wirtualne Biuro Obsługi” i odnośnik „Karty opisów usług”, a po wyborze interesującej nas usługi i przesunięciu karty informacyjnej do punktu „Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?”, kliknąć w przycisk „zapłać” w sekcji opłat.

W formularzu ogólnym należy podać rodzaj sprawy, za którą umieszczana jest opłata, uzupełnić dane identyfikacyjne (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail i szczegóły dotyczące przedmiotu płatności) oraz wskazać formę płatności. Po przekierowaniu na stronę transakcyjną banku dane płatnika i kwota do zapłaty są uzupełniane automatycznie, a klient je tylko potwierdza.

Po dokonaniu płatności klient otrzymuje na podany w formularzu adres e-mail potwierdzenie, które drukuje i przedstawia w urzędzie podczas załatwiania sprawy. Usługa kosztuje 1 zł i jest doliczana przez operatora do transakcji.

Część z dostępnych w systemie opłat za sprawy może być ze sobą łączona, np. jeżeli potrzebujemy zapłacić za kilka pełnomocnictw, prowizja naliczy się tylko raz.

Jednak w większości przypadków (np. przy rejestracji pojazdów) sprawy trzeba opłacać pojedynczo. W razie wątpliwości, które sprawy trzeba opłacać osobno, należy zdać się na system, który blokuje możliwość dodania kolejnych opłat. (mf/kik)