Policja Gliwice: Przestrzegamy - oszuści cały czas polują

3 min czytania

Pomimo licznych ostrzeżeń, kolejne osoby padają ofiarami oszustw na portalach ogłoszeniowych czy wpuszczają domokrążców podających się za pracowników wodociągów, elektrowni itp. Dla przykładu - wczoraj do gliwickich śledczych zgłosiła się 25-letnia mieszkanka gminy Wielowieś, informując o oszustwie, jakiego ofiarą padła na portalu ogłoszeniowym. Straciła ponad 11 tys. zł. Pieniądze wypłacano w Gdańsku i Kijowie. Trzy dni wcześniej w ten sam sposób oszukano i okradziono z kilku tysięcy mieszkańca Pyskowic. Warto wiedzieć przestępcy cały czas próbują znaleźć kolejne ofiary.

Do naszych jednostek przychodzą pokrzywdzeni, zgłaszający oszustwa związane z wyłudzeniem danych z kart płatniczych, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Poniżej prezentujemy telefoniczne nagranie nieudanej próby oszustwa inną metodą. Mieszkaniec Knurowa szybko zorientował się, że ktoś próbuje wciągnąć go w pułapkę.

Poniżej przedstawiamy jak dochodzi do oszustw na tym konkretnym portalu ogłoszeniowym:

Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, np. OLX

Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator WhatsApp.

W trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący - przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.

Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:

  • bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
  • w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.

Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.

Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:

  • karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
  • lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).

Przychodzi do sprzedawcy przedmiotu SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Nie czyta go uważnie i wpisuje kod do formularza. W SMS-ie odruchowo autoryzuje dodanie swojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust może spokojnie kraść. Płaci kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie”


Koniec. Konto PUSTE.

Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.

Autor: krystian