Gliwiccy policjanci coraz częściej otrzymują sygnały o problemie hejtowania wśród uczniów, przede wszystkim szkół ponadpodstawowych. Jednak problem hejtu może pojawiać się już wśród uczniów szkół podstawowych. Pokolenie rodziców najczęściej nie ma pojęcia, jakich aplikacji i nakładek na popularnych platformach społecznościowych używają ich dzieci. Na topie są funkcje aplikacji umożliwiające otrzymywanie anonimowych wiadomości.
Nasi policjanci, profilaktycy, dzielnicowi spotykają się z młodzieżą szkolną i tłumaczą zagrożenia z sieci, wyjaśniają, czym jest hejt i jakie konsekwencje prawne za jego stosowanie grożą. Edukacja w tym obszarze to nie tylko zadanie nauczycieli i policjantów, to przede wszystkim obowiązek rodziców.
„Not Gonna Lie" czy „To Be Honest” to zwroty używane w internetowym slangu do wyrażenia szczerości lub uczciwości wypowiedzi i są używane, aby wyrazić szczerość lub otwartość. Oba skróty są popularne w komunikacji internetowej i w aplikacjach społecznościowych.
Zainstalowane w smartfonach dodatkowe funkcje w popularnych aplikacjach platform komunikacyjnych, umożliwiają użytkownikom otrzymywanie anonimowych wiadomości. Rodzic najczęściej nie widzi nic podejrzanego w aplikacjach zainstalowanych na telefonach swojego dziecka.
Zagrożenie jednak istnieje. Małoletni użytkownicy popularnych platform udostępniają wspomniane nakładki - funkcje, a ich znajomi mogą im wysyłać anonimowe wiadomości. Aplikacje tego typu promują się jako miejsce do wysyłania anonimowych wiadomości i oferuje różne gry towarzyskie, takie jak „Nigdy jeszcze nie...”, „Kogo pocałujesz, z kim weźmiesz ślub, a kogo zablokujesz”, „Opisz mnie w 3 słowach”
Hejt w sieci, czyli mowa nienawiści, może być spotykana w różnych kontekstach internetowych, w tym również za pośrednictwem wspomnianych funkcji. Poczucie anonimowości w sieci może skłaniać młodych internautów do agresywnego zachowania i wyrażania hejtu, co wynika z poczucia bezkarności.
Jakie anonimowe treści co do ubioru, oceny fizyczności, zamożności, cech osobowych dziecka mogą się pojawiać… możemy się jedynie domyślać.
Pamiętajmy! Słowa są jak kamienie: rzuconych raz nie da się cofnąć, a ranią, czasem nawet bardziej niż czyny.
Uczmy tego swoje dzieci, bo one nie zawsze są stroną pokrzywdzoną, czasami same mogą ranić rówieśników!
Wyjaśniamy zatem — funkcje anonimowego wysyłania wiadomości, mogą być wykorzystywane do przekazywania obraźliwych treści bez ryzyka identyfikacji przez nadawcę. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, co dziecko zainstalowało w swoim telefonie i czy zna zasady.
Starsze dzieci samodzielnie korzystają z Internetu – nie tylko w domu, ale też w szkole lub u kolegi czy koleżanki. Dlatego ważne, aby rodzic:
- rozmawiał z dzieckiem o tym, jak spędza czas w sieci i co go/ją tam spotyka,
- uczył ograniczonego zaufania do treści i osób, jakie dziecko napotyka online,
- uczulał na kwestie związane z ochroną prywatności (dzieci nie powinny samodzielnie publikować treści w Internecie),
- czuwał nad kontaktami, jakie dzieci mogą nawiązywać za pomocą np. komunikatorów.
Pamiętajmy również o ustaleniu limitu czasu korzystania z sieci.
Porady dla rodziców:
- Monitoruj czas, jaki dziecko spędza w Internecie i na jakich stronach.
- Rozmawiaj z dzieckiem o bezpieczeństwie w sieci i o tym, jakie zachowania są nieodpowiednie.
- Ucz dziecko, jakie informacje powinno zachować dla siebie i jakie niebezpieczeństwa mogą wynikać z udostępniania prywatnych danych.
- Ucz dziecko, jakie są konsekwencje hejtu i mowy nienawiści w Internecie.
- Ucz dziecko, jak korzystać z funkcji anonimowego wysyłania wiadomości z rozwagą i szanować innych użytkowników Internetu.
Kampania Ministerstwa Cyfryzacji
"Nie zagub dziecka w sieci"