Katarzyna Szaulińska zdobyła Nagrodę Dramaturgiczną im. Różewicza
W Teatrze Miejskim w Gliwicach odbyła się uroczystość, która na stałe wpisuje się w kalendarz wydarzeń kulturalnych regionu. Katarzyna Szaulińska, uznawana za jedną z najbardziej obiecujących postaci współczesnej dramaturgii, zdobyła Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza za swoją sztukę „Kret/Mara”.

Finał III edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza

16 listopada w Gliwicach miała miejsce uroczysta gala, podczas której ogłoszono laureata III edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza. Wydarzenie przyciągnęło uwagę zarówno miłośników teatru, jak i krytyków literackich, a główną nagrodę w wysokości 50 tys. zł przyznano Katarzynie Szaulińskiej za jej dramat „Kret/Mara”. To szczególne wyróżnienie podkreśla znaczenie nowoczesnej dramaturgii w polskim teatrze oraz rolę, jaką odgrywa ona w kształtowaniu współczesnej kultury.

Twórczość Katarzyny Szaulińskiej

Katarzyna Szaulińska, nie tylko dramatopisarka, ale także poetka, prozaiczka oraz specjalistka w zakresie psychiatrii i psychoterapii, jest autorką wielu cenionych dzieł. Jej zbiór opowiadań „Czarna ręka, zsiadłe mleko” zdobył nominację do Nagrody Literackiej Nike w 2022 roku. Szaulińska ma na swoim koncie także książki poetyckie, takie jak „Drugą osobę” czy „Kryptodom”, a także scenariusz komiksu o depresji „Czarne fale”. Jej prace są odzwierciedleniem głębokiej analizy ludzkiej psychiki i społecznych problemów, co czyni je niezwykle aktualnymi w dzisiejszych czasach.

Refleksje nad „Kret/Mara” oraz znaczenie konkursu

Katarzyna Szaulińska została doceniona za „Kret/Mara”, który według przewodniczącej kapituły, Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, jest „opowieścią o podróży, mroczną diagnozą człowieczeństwa, ciemną i pełną rozpaczy”. Sztuka ukazuje nie tylko wewnętrzne zmagania bohaterów, ale również ich poszukiwanie odkupienia. W finale konkursu znalazły się również teksty „Błoto” Łukasza Pawłowskiego oraz „Norman Freeman” Agnieszki Jelonek, co świadczy o wysokim poziomie twórczości zgłoszonej do rywalizacji.

Warto zaznaczyć, że Konkurs o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza ma na celu promowanie nowej dramaturgii i wsparcie twórców związanych z teatrem. W tym roku nadesłano aż 112 utworów, z których 19 zakwalifikowano do etapu przedfinałowego, a jury wybrało trzy najlepsze. „Mijają trzy lata od powołania nagrody i uważam, że jest to czas bardzo dobrze wykorzystany dla wspierania młodej polskiej dramaturgii” – mówił Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach. Jego słowa świadczą o zaangażowaniu instytucji w rozwój teatralnej sztuki i wsparcie dla młodych twórców.

Rola Tadeusza Różewicza w kulturze lokalnej

Tadeusz Różewicz, patron nagrody, to postać niezwykle znacząca dla polskiej literatury i kultury, a także dla Gliwic, gdzie mieszkał przez wiele lat. Jego twórczość, w tym dramat „Kartoteka”, zyskała uznanie na całym świecie, a związki z amatorskim Studenckim Teatrem Politechniki Śląskiej STEP przypominają o jego lokalnych korzeniach. Wspieranie dramaturgii poprzez tę nagrodę jest nie tylko hołdem dla jego twórczości, ale także sposobem na inspirowanie kolejnych pokoleń artystów.

Uroczystość wręczenia nagrody była nie tylko świętem sztuki, ale także doskonałą okazją do dyskusji o stanie współczesnej kultury oraz znaczeniu teatru w życiu społecznym. Mieszkańcy regionu, śledząc rozwój lokalnej sceny teatralnej, mają możliwość obserwowania, jak młodzi twórcy, tacy jak Katarzyna Szaulińska, przyczyniają się do jej wzbogacenia.


Wg inf z: UM Gliwice