Bojków zmienia oblicze: baza Kolei Śląskich na terenie dawnego szybu nagrodzona

2 min czytania
Bojków zmienia oblicze: baza Kolei Śląskich na terenie dawnego szybu nagrodzona

Gliwice zyskują uwagę branży kolejowej — miasto i Koleje Śląskie zostały wyróżnione za przemianę terenu po szybie w Bojkowie. To projekt, który ma połączyć przemysłowe dziedzictwo z ekologicznym transportem i nowymi przystankami dla mieszkańców.

  • Nagroda na Kongresie Kolejowym i co to oznacza dla Gliwic
  • Co zmieni baza przy szybie Bojków
  • Skala i korzyści inwestycji

Nagroda na Kongresie Kolejowym i co to oznacza dla Gliwic

W Centrum Nauki Kopernik podczas XV Kongresu Kolejowego w Warszawie wspólnie Urząd Miejski w Gliwicach i Koleje Śląskie odebrali nagrodę za porozumienie dotyczące transformacji działki po zasypanym szybie. Wyróżnienie podkreśla wysiłki na rzecz rewitalizacji zdegradowanego terenu i jego przekształcenia w zaplecze techniczne dla spółki kolejowej. Nagrodę w imieniu miasta przyjął zastępca prezydenta Łukasz Gorczyński.

“W Gliwicach łączymy tradycję i przemysłowe dziedzictwo z nowoczesnością i ekologiczną gospodarką… Zielona Nagroda Kolejowa to dowód, że wspólne działania… przynoszą dobre efekty”
Łukasz Gorczyński

Co zmieni baza przy szybie Bojków

Na czterohektarowej działce po dawnej bocznicy kolejowej powstanie techniczna baza dla pociągów, a teren zmieni funkcję z górniczej na kolejową. Planowane są nowe przystanki przy ulicach Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej, co ma ułatwić dojazdy do strefy ekonomicznej i usprawnić komunikację miejską. Inwestycja ma być gotowa do końca 2026 roku, a pełne uruchomienie przewidziano na rok następny, kiedy na liniach pojawią się wszystkie 29 zamówionych impulsów.

“Odchodzący z kopalń będą mogli znaleźć pracę na kolei, zaś mieszkańcy zyskają nowe możliwości poruszania się po metropolii”
Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich

Skala i korzyści inwestycji

Baza wykorzysta istniejącą bocznicę, dzięki której do linii zarządzanej przez PKP PLK i do stacji Gliwice będzie około 7 km. Koszt przedsięwzięcia może przekroczyć 100 mln zł, a Koleje Śląskie zamierzają sięgnąć po dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Projekt ma poprawić punktualność i niezawodność pociągów, skrócić czasy dojazdów oraz wspierać zieloną transformację regionu, a jednocześnie napędzać rozwój dzielnic Bojków i Sośnica.

na podstawie: Urząd Miejski Gliwice.

Autor: krystian