Drupal to popularny, ciągle rozwijany system zarządzania treścią. Jego funkcjonalność jako CMS została potwierdzona przez tysiące użytkowników. Jakiś czas temu powstał moduł Drupal Commerce – skrypt pod sklepy internetowe. Zobacz, jakie są jego najważniejsze funkcje i czy warto z niego korzystać.

Drupal Commerce – połączenie systemu CMS i dodatku e-commerce

CMS Drupal należy do systemów Open Source, co oznacza, że jego działania opiera się na idei wolnego oprogramowania – udostępnia użytkownikom możliwości darmowego oraz legalnego uruchamiania, modyfikowania i rozpowszechniania produktu. Dzięki temu Drupal dynamicznie się rozwija i wciąż pojawiają się kolejne wtyczki rozszerzające jego funkcjonalność. Takim zaawansowanym dodatkiem jest właśnie Drupal Commerce, który powstał specjalnie z myślą o sklepach internetowych. Produkt Drupala zasadniczo różni się od typowej platformy e-commerce, ponieważ zachowuje podstawowe cechy CMS-a, które to właśnie stanowią o jego użyteczności.

Rozbudowana baza produktów na Drupal Commerce

A oto, jak działa Drupal Commerce w praktyce. Do utworzenia produktu w ofercie sklepu wykorzystuje się dwa content type – jeden ustala wariant (na przykład kolor przedmiotu), a drugi dodaje go do widoku. Ta metoda pozwala na zbudowanie bardzo różnorodnej bazy produktów, zużywa jednak więcej pamięci i wymaga odpowiednio dostoswanego serwera. Właściwości CMS-a umożliwiają także dodawanie recenzji, opisów oraz opinii klientów do danego produktu oraz galerii ze zdjęciami. Ponad to dla każdej pozycji możemy wskazać stan magazynowy oraz cenę z podziałem na brutto i netto.

Zamówienia i transakcje za pośrednictwem systemu Drupal

Sklep internetowy na Drupal Commerce może posiadać prawie dowolną strukturę koszyka. Koszyk w postaci bloku da się umieścić w różnych miejscach ekranu, dzięki nieograniczonej liczbie widoków. Składanie zamówienia jest wyjątkowo proste – klient nawet nie musi być zarejestrowany. Aby uruchomić sprzedaż, trzeba zainstalować kolejne moduły z opcjami wysyłki i transakcji, które dostępne są na stronie domowej Drupala. O złożeniu zamówienia obie strony zostaną powiadomione mailowo. Do wyboru są różne metody płatności, istnieje także opcja wystawienia faktury, ale tu znów konieczna jest instalacja nowego dodatku. W ogóle cała konstrukcja skryptu Drupal Commerce opiera się na modułach, które możemy wprowadzać i usuwać w zależności od potrzeb.

Sklep na Drupal Commerce – działania marketingowe

Umiejętne wykorzystanie możliwości Drupala to klucz do sukcesu. Skrypt pozwala stworzyć wiele udogodnień i treści atrakcyjnych dla klienta, na przykład blog z inspiracjami lub poradami zakupowymi, dział FAQ, a nawet forum użytkowników. Można zastosować także rozwiązania zwiększające aktywność konsumentów, jak newsletter, wyszukiwanie podobnych produktów czy oferty promocyjne. Oprócz tego Drupal Commerce jest łatwy do optymalizacji pod kątem SEO – rozmaite funkcje systemu CMS pomagają w pozycjonowaniu strony. Jeśli dodatkowo zaimplementujesz stosowne narzędzia, takie jak Google Analitycs albo Google Tag Manager, będziesz mógł kontrolować i ulepszać na bieżąco swoje strategie marketingowe. Jak widać, Drupal Commerce to produkt o wielu zaletach, nastawiony na zróżnicowane potrzeby sprzedawców.