Gliwickie szkoły zamienią miasto i Palmiarnię w laboratoria dźwięku

3 min czytania
Gliwickie szkoły zamienią miasto i Palmiarnię w laboratoria dźwięku

360 uczniów ze szkół podstawowych weźmie udział w serii warsztatów przygotowanych przez miasto i partnerów Biennale Gliwice. Zajęcia łączą urbani­stykę, literaturę i nowoczesne media — a każde spotkanie ma być praktycznym polem do eksperymentów dźwiękowych. W programie są nagrania terenowe, syntezatory, Playtron i praca z głosem.

  • Edukacyjne warsztaty Biennale w Gliwicach
  • Brzmienia miasta i zestawy dla młodszych uczniów
  • Palmiarnia Miejska jako pole dźwiękowych eksperymentów
  • Tekst, głos i sound poetry w bibliotece

Edukacyjne warsztaty Biennale w Gliwicach

Program przygotowały Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego w Gliwicach, Fundacja Soundscape oraz Miejska Biblioteka Publiczna. Zajęcia mają kontynuować ideę festiwalu Biennale Gliwice i przenieść sztukę poza galerie — na ulice, do szkół i miejsc codziennego użytku. Warsztaty podzielono na grupy wiekowe: klasy III–V oraz VI–VIII, z odmienną ofertą aktywności dla każdego rocznika.

“Chcemy, żeby sztuka nie była zamknięta w galeriach, ale obecna w codziennym życiu gliwiczan - na placach, ulicach, w szkołach. Po sukcesie Biennale kontynuujemy jego ideę w formule warsztatów dla dzieci i młodzieży, które łączą sztukę, nowe technologie i literaturę. To element długofalowego działania, które nie tylko rozwija kreatywność młodych mieszkańców, ale też realnie wpływa na wizerunek Gliwic jako miasta nowoczesnego, otwartego i zaangażowanego w kulturę dostępną dla wszystkich”

  • Katarzyna Kuczyńska-Budka

Brzmienia miasta i zestawy dla młodszych uczniów

Młodsze klasy poznają miasto przez nagrania terenowe i zabawę dźwiękiem: zbieranie odgłosów, budowa makiet z Play‑Doh i zabawa z kontrolerem Playtron. Podczas zajęć pojawi się temat urbanistyki jako kontekstu dla codziennego dźwięku i przestrzeni.

“Dla młodszych uczniów przygotowaliśmy warsztaty urbanistyczno-muzyczne. Najpierw wspólnie zarejestrujemy dźwięki miasta, a później, za pomocą kontrolera Playtron, będziemy mogli odegrać te dźwięki na zbudowanych wcześniej makietach miasta z Play‑Doh”

  • Jakub Mokrzysiak

“Wszystkie te aktywności będą nie tylko ćwiczeniem uważności i wrażliwości sensorycznej, ale też wprowadzeniem do dyskusji o dobrze zaplanowanych przestrzeniach miejskich i pojęć takich jak urbanistyka czy szczęśliwe miasto”

  • Matylda Badera

Palmiarnia Miejska jako pole dźwiękowych eksperymentów

Starsze klasy zabiorą sprzęt do Palmiarni Miejskiej — rejestratory, słuchawki, syntezatory i moduły perkusyjne — by rejestrować dźwięki roślin i przetwarzać je na kompozycje. Zadanie ma połączyć biologię, technologię i muzykę oraz pobudzić nowe spojrzenie na przyrodę.

“Cieszymy się, że Palmiarnia staje się polem do interesujących eksploracji na styku wielu dziedzin. Zaskakujące zestawienia prowadzą do intrygujących wniosków, a rośliny to niezwykły materiał do badań”

  • Barbara Trzebińska

Tekst, głos i sound poetry w bibliotece

We współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną uczestnicy spróbują techniki blackout poetry — wybierania słów z istniejących tekstów, by stworzyć krótkie wiersze. Praca z głosem, intonacją i nagranie utworów połączonych z dźwiękami terenowymi da efekt finalny: poemat dźwiękowy zmontowany w Tonarium – Laboratorium Nowych Mediów na kampusie Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

“Dzięki tej metodzie nie tylko interpretujemy tekst zastany, ale też skłaniamy uczniów do osobistej ekspresji. Uczestnicy otrzymają fragmenty prozy i esejów o tematyce ekologicznej, z których, poprzez selekcję słów, stworzą własne krótkie wiersze. Każdy tekst będzie następnie przygotowywany do głośnego odczytania z naciskiem na pracę głosem: intonację, dynamikę, tempo i emocjonalne zabarwienie”

  • Bogna Dobrakowska

Harmonogram zajęć jest rozpisany do grudnia, a w całym cyklu weźmie udział 360 dzieci z gliwickich szkół — każde spotkanie ma łączyć naukę przez eksperyment, uważność sensoryczną i twórczą zabawę.

na podstawie: UM Gliwice.

Autor: krystian