W pierwszym kwartale 2018 r. upływa termin ważności dowodów osobistych miliona osób w całym kraju – poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W tym gronie znalazło się blisko 3,5 tysiąca gliwiczan, którzy w najbliższych tygodniach powinni złożyć wnioski o wydanie nowych dokumentów.

W tym roku tracą ważność dowody osobiste wydane w 2008 roku.

Data ważności umieszczona jest w prawym dolnym rogu, na stronie ze zdjęciem – przypomina Mariusz Magierski, główny specjalista z Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gliwicach. – Wyjątek stanowią dokumenty, które w tym miejscu mają słowo „NIEOZNACZONY”. Takich dowodów wymieniać nie trzeba. Ich posiadacze mogą się nimi posługiwać do końca życia.

Ponadto z wymianą dokumentów powinni pospieszyć się ci, którym ważność dowodu osobistego skończyła się w 2017 r. W Gliwicach to ponad 1,7 tysiąca mieszkańców.

Dla porównania w województwie śląskim ważnego dowodu nie posiada blisko 73 tys. osób, a w całym kraju – prawie 870 tys.! Warto pamiętać, że aktualny dokument tożsamości jest niezbędny przy załatwianiu wielu spraw w urzędach czy w bankach, a także podczas zagranicznych podróży.

Wniosek o nowy dowód osobisty można złożyć w dowolnym urzędzie gminy na terenie kraju, a także przez internet. W Gliwicach dokumenty składa się osobiście w sali obsługi Wydziału Spraw Obywatelskich na parterze budynku UM (wejście od strony ul. Prymasa Wyszyńskiego).

Do wypełnionego formularza należy dołączyć jedną kolorową fotografię o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonaną na jednolitym, jasnym tle. Ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej tak, aby twarz zajmowała 70% – 80% zdjęcia. Ponadto fotografia musi być aktualna – wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Formularze i szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.gliwice.eu (dolna zakładka JAK ZAŁATWIĆ SPRAWĘ? –> Karty Informacyjne (wg wydziałów) –> Wydział Spraw Obywatelskich –> Dowody osobiste – złożenie wniosku z powodu zmiany danych, wizerunku twarzy, upływu terminu ważności). Jeśli ktoś ze względu na niepełnosprawność lub zły stan zdrowia nie może złożyć wniosku osobiście w magistracie, to wówczas urzędnik przyjedzie do domu po wniosek, a potem przywiezie gotowy dokument. Taką wizytę należy zamówić telefonicznie pod numerami 32/239-11-28 lub 32/238-54-36.

Wniosek można także złożyć przez internet – w formie dokumentu elektronicznego. Usługa jest dostępna na stronie obywatel.gov.pl. Aby z niej skorzystać niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego, który pozwala potwierdzić tożsamość. Instrukcja założenia profilu zaufanego również znajduje się na platformie Obywatel.

Wyrobienie dowodu osobistego jest darmowe, a wniosek trzeba złożyć najpóźniej 30 dni przed upływem terminu jego ważności. (so/kik)


Dodaj komentarz

Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.

Kod antyspamowy
Odśwież