Powiat Gliwice: Zielona Planeta w Konopnickiej”

3 min czytania

Jest kolorowa, nowocześnie wyposażona i przyciąga uwagę m.in. barwnymi modelami planet, zawieszonymi pod sufitem. 5 listopada w Zespole Szkół im. M. Konopnickiej w Pyskowicach otwarta została Zielona Pracownia.

Na jej utworzenie szkoła otrzymała wsparcie finansowe z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, wygrywając konkurs Zielona Pracownia”. Wynosiło ono 30 tys. zł, zaś blisko 10 tys. zł stanowił wkład własny Powiatu Gliwickiego w to przedsięwzięcie. Pracownia nosi nazwę Zielona Planeta.

Gratuluję szkole tak pięknej, dobrze wyposażonej i nowoczesnej pracowni mówił podczas otwarcia Adam Wojtowicz, wicestarosta gliwicki. Jest to pierwsza Zielona Pracownia w szkołach Powiatu Gliwickiego, co bardzo cieszy. Młodzież ma tu wspaniałe warunki do nauki i rozwijania swych zainteresowań. Dla mnie dzisiejszy dzień jest szczególny również z tego względu, że jestem absolwentem tej szkoły i 20 lat temu w tej właśnie klasie uczyłem się geografii. Teraz jest to co prawda to samo pomieszczenie, ale już w zupełnie innej odsłonie, godnej XXI wieku.

W pracowni realizowany jest program nauczania obejmujący różne dziedziny nauk przyrodniczych, a także uwzględniający działania młodzieży na rzecz środowiska lokalnego wykraczające poza standardowe zajęcia lekcyjne informuje Edyta Mierzwa, dyrektor Konopnickiej”.- Program ten prowadzony jest na różnych poziomach kształcenia i skierowany do uczniów trzech różnych szkół wchodzących w skład naszego zespołu: liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. Program realizujemy podczas zajęć lekcyjnych z przedmiotów geografia, chemia, biologia. Oprócz tego w pracowni odbywają się m.in. zajęcia pozalekcyjne, warsztaty, konkursy i spotkania z zaproszonymi gośćmi.

Prace przy tworzeniu pracowni trwały od lipca do końca października. Podczas jej uroczystego otwarcia 5 listopada zaproszeni goście, w tym dyrektorzy szkół podstawowych w Pyskowicach oraz wicestarosta gliwicki Adam Wojtowicz uczestniczyli w roli obserwatorów w lekcji otwartej z geografii w pierwszej klasie liceum, prowadzonej przez nauczycielkę geografii, Bożenę Sowę. Następnie zwiedzili wystawę i wysłuchali krótkiego wykładu przygotowanego przez uczniów o zmianach klimatycznych, a na zakończenie wzięli udział w quizie z wykorzystaniem aplikacji Quizizz.

- Całość otrzymanej dotacji została wykorzystana na zakup mebli do pracowni oraz nowoczesnych pomocy dydaktycznych do nauki geografii, chemii oraz biologii wyjaśnia Edyta Mierzwa. W okresie, gdy pracownia była tworzona, szkoła organizowała różnorodne wydarzenia towarzyszące, które były warunkiem otrzymania dotacji. Jednym z pierwszych przedsięwzięć był happening uliczny Skąd zwierzęta plejstoceńskie w Pyskowicach?”. Celem zadania było poszerzenie wiedzy mieszkańców miasta na temat przeszłości geologicznej regionu oraz popularyzacja geopunktu znajdującego się w parku przy Konopnickiej”, w którym ustawiono makiety nosorożca włochatego i mamuta wielkiego.

Uczniowie realizowali również wiele projektów edukacyjnych, np. Woda cud natury” czy Pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu”, którego celem było wykonanie planu parku przyszkolnego w oparciu o podkłady geodezyjne. Na podstawie wykazu drzew pomnikowych znajdującym się w rejestrze Urzędu Miejskiego w Pyskowicach, uczniowie w ramach zajęć terenowych zaznaczyli na planie ich lokalizację.

Nie zabrakło również wystaw tematycznych. Jedną z nich, pt. Strefy klimatyczne świata a zmiany klimatyczne”, można było oglądać podczas uroczystości otwarcia Zielonej Planety. Wystawę przygotowali uczniowie, uprzednio dokonując analizy zagadnień związanych z efektem cieplarnianym oraz ochroną środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem negatywnych skutków efektu cieplarnianego. Na wystawie dokonano analizy i prezentacji poglądów na temat zmian klimatycznych i roli człowieka jako czynnika klimatotwórczego.

Uczestnikom uroczystego otwarcia pracowni bardzo podobały się m.in. zajęcia z użyciem tellurium przyrządu będącego modelem ruchów Ziemi i Księżyca względem Słońca. Dzięki takim pomocom naukowym nauka staje się wspaniałą zabawą mówili.

Autor: krystian