Zgodnie z deklaracją Eurovii Polska – wykonawcy przebudowy układu drogowego po południowej stronie dworca PKP w ramach budowy Centrum Przesiadkowego w Gliwicach – 8 kwietnia wprowadzono tymczasową organizację ruchu na ul. Okopowej oraz w rejonie skrzyżowania ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z ul. Zwycięstwa, łącznie z dojazdem do dworca PKP.
Ul. Okopowa została zamknięta, nastąpiła też zmiana dojazdu do dworca kolejowego. Wlot na dworzec PKP zamknięto, natomiast na istniejącym wylocie z dworca został wprowadzony ruch dwukierunkowy. Prosimy o zachowanie ostrożności oraz zwracanie uwagi na oznakowanie tymczasowe!
Przypomnijmy, iż inwestycja po południowej stronie dworca kolejowego gruntownie zmieni wygląd śródmieścia Gliwic, tworząc wraz z Centrum Przesiadkowym budowanym po północnej stronie przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.
Plac przed dworcem PKP zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt, na placu stanie fontanna w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami i ławki. Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną bus pasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie torowisko, a jezdnia zostanie zwężona. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Na placu Piastów ruch będzie odbywał się na zasadzie jednokierunkowego przejazdu wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Nie zabraknie także ciągów pieszo-rowerowych przebiegających przez plac i małej architektury, przebudowana będzie też sieć oświetleniowa. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku zaplanowano z kolei utworzenie miejsc postojowych.
Na terenie całej inwestycji, w rejonie przejść dla pieszych i zatok autobusowych zaprojektowano tzw. pola uwagi lub pola prowadzące, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna – zostanie dostosowana do geometrii powstałego układu drogowego i organizacji ruchu. Ponadto zaplanowano remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. gen. Leona Berbeckiego na odcinku od alei Przyjaźni do ul. Aleksandra Fredry. Projekt zakłada wprowadzenie maksymalnej ilość zieleni, na jaką pozwala infrastruktura podziemna.
Inwestycja realizowana przez firmę Eurovia Polska będzie kosztować ponad 41 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć pod koniec 2022 r.