Gliwice docenione za bezpieczeństwo pieszych, ruszają duże inwestycje

Gliwice zyskały wyróżnienie za działania na rzecz osób poruszających się po mieście pieszo. Na gali w Poznaniu prezydent miasta odebrała dyplom, a w planach są kolejne projekty drogowe, rowerowe i technologiczne, które mają zmniejszyć zagrożenia na ulicach. Mieszkańcy zobaczą zmiany zarówno w rejonie szkół, jak i na głównych ciągach komunikacyjnych.
- Jak Gliwice zmniejszają zagrożenia dla pieszych
- Ulica Zwycięstwa jako miejskie laboratorium
- Technologia, węzły i autobusowa flota w praktyce
Jak Gliwice zmniejszają zagrożenia dla pieszych
W rankingu przygotowanym przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych i Politykę Insight Gliwice zajęły 3. miejsce w kategorii „Ruch pieszy i bezpieczeństwo”. Dyplom odebrała 14 października Katarzyna Kuczyńska-Budka podczas gali towarzyszącej Local Trends – Europejskiemu Forum Samorządowemu. W ocenie brano pod uwagę m.in. liczbę wypadków z udziałem pieszych oraz działania podjęte w latach 2022–2024.
W mieście konsekwentnie wdrażane są rozwiązania ograniczające prędkość i poprawiające widoczność pieszych. Już niemal 380 ulic objęto strefami “Tempo 30” lub strefami zamieszkania, pojawiają się wyniesione przejścia i skrzyżowania oraz kolejne progi zwalniające. Raport wskazał także spadek zdarzeń z udziałem pieszych i zerowy bilans ofiar śmiertelnych w 2024 roku w miastach z czołówki rankingu.
“Współczesne miasto to nie tylko drogi i sygnalizacje – to codzienna rozmowa o wspólnym rytmie przestrzeni. Dlatego w Gliwicach inwestujemy w mobilność, która łączy pieszych, rowerzystów, pasażerów i kierowców. Modernizujemy flotę autobusową, rozwijamy sieć tras i pasów rowerowych, budujemy węzły przesiadkowe i strefy „Tempo 30”, testujemy nowe rozwiązania urbanistyczne, jak te na ulicy Zwycięstwa. Wszystko po to, by poruszanie się po Gliwicach było bezpieczniejsze, bardziej przewidywalne i przyjazne dla środowiska”
- Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic
Ulica Zwycięstwa jako miejskie laboratorium
To właśnie ulica Zwycięstwa jest wskazywana przez magistrat jako przestrzeń, gdzie testuje się różne warianty zwężeń i reorganizacji ruchu. Celem jest znalezienie modelu, który pozwoli pogodzić potrzeby pieszych i kierowców bez paraliżowania przepustowości. W praktyce oznacza to próby z nowymi pasami, przesunięciami chodników i odmiennymi rozwiązaniami skrzyżowań.
Równolegle prowadzone są prace poprawiające bezpieczeństwo wokół placówek oświatowych i na ruchliwych ciągach pieszych. Nowe przystanki autobusowe powstają m.in. na ulicy Kościuszki, co ma ułatwić dojazd do szpitala i biblioteki, a w dzielnicy Czechowice zaplanowano osiem nowych punktów obsługi pasażerów.
Technologia, węzły i autobusowa flota w praktyce
Miasto zapowiada wdrożenie zintegrowanego, inteligentnego systemu sterowania ruchem obejmującego 70 skrzyżowań do 2026 roku. W praktyce oznacza to zastosowanie wideodetekcji pieszych na przejściach, bezdotykowych przycisków, sygnalizatorów akustycznych oraz funkcji priorytetu dla komunikacji miejskiej, które pozwolą dynamicznie reagować na zmieniające się warunki.
Na nowe rozwiązania finansowo przeznaczono też środki na infrastrukturę rowerową i tabor autobusowy: w 2025 r. miasto zaplanowało ponad 40 mln zł na rozwój tras rowerowych, a PKM Gliwice wzbogaci flotę o 15 autobusów hybrydowych i 7 elektrycznych. Dodatkowo powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe w Łabędach, Brzezince, na osiedlu Kopernika i przy PreZero Arenie Gliwice, co ma ułatwić integrację autobusów, kolei, samochodów i rowerów.
Ranking obejmował 37 największych polskich miast i ma być impulsem do wymiany doświadczeń między samorządami. Dla Gliwic to potwierdzenie, że prowadzone inwestycje i eksperymenty dają wymierne efekty, a planowane technologie i rozbudowa sieci przystanków mają utrzymać ten pozytywny trend.
na podstawie: UM Gliwice.
Autor: krystian