UM Gliwice: Barki znów wypływają z Gliwic

2 min czytania

250 tys. ton węgla wypłynie w tym roku z gliwickiego portu do Wrocławia. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym. Możliwości Śląskiego Centrum Logistyki są jednak znacznie większe.

Pierwszy w tym roku transport węgla ze śląskich kopalń do Wrocławia już wyruszył po zimowej przerwie. To kontynuacja działań z 2017 r., gdy po kilku latach przerwy rozpoczęto pilotażowy program rzecznego transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną z Gliwic do Wrocławia. Od lipca do grudnia 2017 r. z Gliwic wypłynęły 293 barki, każda o ładowności do 500 ton wówczas przetransportowano tą drogą ok. 127 tys. ton węgla. W tym roku planuje się zwiększenie przesyłu do 250 tys. ton.

Technicznie i organizacyjnie jesteśmy przygotowani na rozpoczęcie sezonu żeglugowego. Nasze zdolności przeładunkowe znacznie przekraczają wspomniane 250 tys. ton i oscylują w granicach 1 mln ton rocznie. Jeżeli po udrożnieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozbudowie Elektrowni Opole potrzeby będą większe, jesteśmy gotowi inwestować w infrastrukturę i potrzebny sprzęt. Realizowana obecnie przebudowa stacji Gliwice Port umożliwi zwiększoną przepustowość pociągów tłumaczy Robert Goc, dyrektor ds. Rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki.

Żegluga śródlądowa to bardzo ważna gałąź transportu, uzupełniająca ten drogowy i kolejowy. W Gliwicach ta branża rozwija się prężnie i stale zwiększa możliwości. Na rosnący popyt usług śródlądowego transportu towarów odpowiada Śląskie Centrum Logistyki z gliwickiego portu znów wyruszyły barki z węglem. ŚCL podpisało umowę na przeładunek z Grupą Kapitałową OT Logistics.

Po bardzo udanym programie pilotażowym i wznowieniu w drugiej połowie ubiegłego roku rzecznego transportu węgla ze Śląska do wrocławskiej Kogeneracji planujemy zwiększenie skali przewozów w tym roku. Na trasie Gliwice-Wrocław chcemy przetransportować nawet ćwierć miliona ton węgla mówi Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics.

Śląskie Centrum Logistyki znajduje się w unikalnym miejscu na logistycznej mapie Polski. W Gliwicach ma początek Odrzańska Droga Wodna łącząca Górny Śląsk z portami morskimi Szczecin i Świnoujście. Jest on również połączona z siecią kanałów Europy Zachodniej.

Ta lokalizacja oraz nowoczesna i uniwersalna infrastruktura ŚCL umożliwia nam realizację intermodalnych projektów, stwarzając potencjalnym klientom uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Aktualny potencjał przeładunkowy gliwickiego portu to ok. miliona ton rocznie, a docelowo 3 miliony ton podkreśla Jerzy Zachara, prezes Śląskiego Centrum Logistyki, które zarządza gliwickim portem. (mf)

Autor: krystian