fot. UM Gliwice/I. Jasnowska

Gliwicki system zarządzania ruchem (ITS – ang. Intelligent Transportation Systems) działa od 2013 roku. Był pierwszym tego typu rozwiązaniem w skali kraju. Wkrótce zostanie rozbudowany. W ramach inwestycji w mieście powstaną m.in. stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz kolejne elektroniczne tablice informujące o aktualnej sytuacji na drogach.

Inwestycja ma kosztować ok. 30 mln zł, z czego 85% będzie dofinansowane ze środków unijnych.

Główną innowacją ITS-u będzie nadanie około 160 autobusom komunikacji publicznej priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Od trzech lat takie rozwiązanie działa w 18 autobusach linii A4. – Bazując na tych samych urządzeniach, powstanie też system, którego zadaniem będzie nadawanie bezwzględnego priorytetu przejazdu przez skrzyżowania pojazdom uprzywilejowanym (policji, pogotowiu, straży pożarnej). Dzięki temu reakcja służb ratowniczych na zdarzenia będzie jeszcze szybsza i skuteczniejsza – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

W ramach modernizacji powstaną też kolejne tablice zmiennej treści, dynamicznie informujące o aktualnej sytuacji drogowej, oraz punkty pomiaru ruchu dostarczające danych na temat natężeń ruchu w mieście. Uzupełnieniem informacji wyświetlanych na znakach będzie serwis internetowy, w którym oznaczone zostaną aktualne utrudnienia występujące na gliwickich drogach. Nową funkcją w zakresie monitoringu ulic będzie automatyzacja rozpoznawania zdarzeń drogowych.

Przy Urzędzie Miejskim podładujesz auto

Kolejną innowacją będzie wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów. – Wszystkie samochody przejeżdżające przez punkty preselekcji zostaną zważone, a szczegółowe dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również rozbudowa systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych oraz budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym. Dwie ogólnodostępne stacje będą zlokalizowane przy Urzędu Miejskim i siedzibie Zarządu Dróg Miejskich – wylicza Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

Dotychczasowy koszt rozbudowy systemu detekcji i modernizacji wybranych sygnalizacji świetlnych zamyka się w kwocie ok. 35,5 mln zł. Wyłoniony w ramach przetargu wykonawca (konsorcjum firm: PRUiM z Gliwic, Alto Computers M. Borowiak, R. Wróbel z Zabrza oraz Zakład Inżynierii Ruchu W. Sylwestrzak i Spółka z Bytomia) rozpoczyna już realizację zadania. Ma dwa miesiące na opracowanie projektów. Całość prac ma zamknąć się w okresie 12 miesięcy. Jak deklaruje ZDM, nie spowodują one poważnych utrudnień w ruchu.