Czy da się samodzielnie wypozycjonować stronę?

Posiadanie strony internetowej to obecnie standard dla niemal każdej firmy. Coraz chętniej najróżniejsze sprawy załatwiamy online. W sferę Internetu przenoszą się branże, dla których jeszcze do niedawna taki transfer byłby nie do pomyślenia: usługi edukacyjne, medyczne, zakupy spożywcze, życie towarzyskie. Wszystko to oznacza ogromne szansę, ale i ogromną konkurencję. Nie wystarczy już po prostu mieć witrynę internetową – trzeba ją jeszcze umiejętnie wypozycjonować. Czy można ro zrobić samodzielnie i zaoszczędzić na firmie zewnętrznej?

Jakie elementy muszą znaleźć się na stronie, aby można ją było pozycjonować?

Podstawy pozycjonowania stron internetowych nie są tak trudne, aby nie można było podejść do nich samodzielnie – choć wymaga to jednak spędzenia wielu godzin nad zgłębianiem zasad działania narzędzi do marketingu internetowego. A na samym początku należy zadbać o budowę strony – aby w ogóle było co pozycjonować.

Pamiętaj, że twoją witrynę oglądają dwie kategorie odwiedzających: żywi ludzie oraz tzw. boty, czyli algorytmy, wczytujące się w kod strony. By można było mówić o pozycjonowaniu, witryna musi usatysfakcjonować oba typy użytkowników.

Dla ludzi, czyli potencjalnych klientów, najważniejsza jest funkcjonalność, przejrzystość i czytelność. Zadbaj więc o to, czego sam szukasz na stronie – o klarowne menu, intuicyjną wyszukiwarkę, zrozumiałe opisy, ciekawe materiały graficzne i audiowizualne.

Z botami sprawa nie jest już taka prosta – z łatwością wyłuskają one błędy w kodzie strony czy braki po stronie deweloperskiej, a wówczas zmniejszą ilość wyświetleń twojej witryny ewentualnym klientom na rzecz lepiej zbudowanej strony. Musisz więc pamiętać o metaopisach oraz o używaniu w treściach słów kluczowych. Miej na uwadze, że ani klienci ani Google nie lubią być oszukiwani. Nie zamieszczaj więc na stronie fraz kluczowych niezwiązanych z twoją ofertą, a jedynie mających przyciągnąć odwiedzających – przełoży się to na dużą liczbę tzw. ucieczek, czyli incydentalnych i krótkich wizyt na stronie. Gdy Google to zauważy, natychmiast obetnie ci zasięgi – nie warto ryzykować.

Kto może samodzielnie pozycjonować stronę internetową?

Nie ma żadnych wymagań co do tego, kto może pozycjonować stronę internetową – przynajmniej w teorii, każdy może robić to samodzielnie. Z pomocą przychodzą m.in. darmowe i płatne narzędzia Google, służące do promowania stron internetowych oraz do mierzenia efektów tych działań. W Internecie można znaleźć również wiele poradników, tłumaczących to zagadnienie krok po kroku.

Z pewnością w skutecznym pozycjonowaniu własnej strony pomoże ci wykształcenie informatyczne lub pokrewne – dzięki niemu dysponujesz już podstawową wiedzą, którą inni muszą dopiero posiąść, aby w ogóle zabrać się do działania. Warto również mieć żyłkę do marketingu, czyli wiedzieć, co, jak i komu zaoferować, aby miało to najlepszy skutek.

Niezbędna jest zdolność do analizy danych – i ten właśnie punkt może przysporzyć najwięcej trudności. Niejednokrotnie w trakcie samodzielnego pozycjonowania swojej strony natrafisz na zdarzenia, których przyczyny będziesz musiał dociec, prowadząc swoiste śledztwo w bazach danych i raportach. Dlaczego pomimo stosowania ciągle tych samych fraz, w jakimś miesiącu ilość wyświetleń gwałtownie spadła? Dlaczego nagle strona konkurencji wybija się na prowadzenie, chociaż ich produkty są o wiele mniej dopasowane do potrzeb użytkowników? Dlaczego klienci niechętnie klikają w formularz kontaktowy? Odpowiedzi na te wszystkie pytania możesz znaleźć głównie w danych, zapisanych w historii analityki. Odpowiednie ich zinterpretowanie jest jedynym kluczem do skutecznego pozycjonowania.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy fachowców?

Jeśli prowadzisz stronę internetową lub sklep internetowy, to zapewne jesteś fachowcem w danej dziedzinie. Gdy laik próbuje z tobą na jej temat rozmawiać, od razu dostrzegasz braki w jego wiedzy w tym zakresie. Dokładnie to samo dotyczy stron internetowych.

Nie masz obowiązku znać się na wszystkim – jeżeli więc jesteś ekspertem w tej czy innej dziedzinie, doskonale rozumiesz rolę fachowej porady. To właśnie dlatego w kwestii pozycjonowania stron internetowych również warto zaufać specjalistom. A tym specjalistą jest ClueGroup. Oferta na pozycjonowanie stron - ClueGroup nie jest jedna dla wszystkich – każda firma wymaga osobnego podejścia i przygotowania odmiennej strategii marketingowej. Sprawdź, co eksperci mogą zrobić dla ciebie.

 

Nie zniechęcaj się do samodzielnych działań w zakresie pozycjonowania stron internetowych – jeśli zależy ci na własnym wkładzie w sukces witryny, możesz pozostawić sobie część obowiązków a resztę przekazać agencji marketingowej. Pamiętaj jednak, by nie porywać się na zagadnienia zupełnie obce – wydasz pieniądze i nie osiągniesz żadnych efektów. Najczęściej współpraca z ekspertami, choć wymagająca nakładów, zwróci się w postaci zwiększenia obrotów twojej firmy poprzez poprawę widoczności strony internetowej.