Gliwice inwestują w zrównoważoną mobilność - co zmieni się na ulicach?

2 min czytania
Gliwice inwestują w zrównoważoną mobilność - co zmieni się na ulicach?

22 września, w Europejski Dzień Bez Samochodu, miasto pokazuje konkretne plany: więcej ścieżek rowerowych, nowe przystanki, strefy Tempo 30 i modernizowane skrzyżowania — wszystko po to, by podróżowało się wygodniej i czyściej.

  • Gliwice rozbudowują sieć rowerową i węzły przesiadkowe
  • Wprowadź Tempo 30 i inteligentne skrzyżowania dla większego bezpieczeństwa
  • Sprawdź co zyskają pasażerowie autobusów i osoby z ograniczoną mobilnością

Gliwice rozbudowują sieć rowerową i węzły przesiadkowe

Miasto planuje znaczące wydatki na infrastrukturę rowerową — w 2025 roku na ten cel przewidziano około 42 mln zł. To nie są jedynie malowania pasów czy lokalne naprawy: inwestycje mają tworzyć spójną siatkę ścieżek, które ułatwią bezpieczną jazdę między dzielnicami. Równolegle pojawią się nowoczesne węzły przesiadkowe w Łabędach, Brzezince, na osiedlu Kopernika oraz przy PreZero Arenie; urządzenia te będą wyposażone w biletomaty, parkingi typu Park & Ride oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Informacje o planach pochodzą z danych Urzędu Miasta Gliwice.

Wprowadź Tempo 30 i inteligentne skrzyżowania dla większego bezpieczeństwa

W mieście rośnie liczba stref Tempo 30 oraz wdrażanych rozwiązań tzw. inteligentnych skrzyżowań. Celem jest ograniczenie ryzyka wypadków i poprawa komfortu pieszych oraz rowerzystów, przy jednoczesnym płynnym ruchu samochodów. Do 2026 roku zaplanowano modernizację ponad 70 skrzyżowań — to duża skala zmian, która ma przełożyć się na realne skrócenie czasu przejazdów i większe bezpieczeństwo na newralgicznych odcinkach.

Sprawdź co zyskają pasażerowie autobusów i osoby z ograniczoną mobilnością

Nowe przystanki i linie autobusowe mają likwidować tzw. „białe plamy” w komunikacji miejskiej — tam, gdzie dziś brakuje połączeń, pojawią się kursy i lepsze przesiadki. Węzły przesiadkowe z biletomatami i parkingami Park & Ride ułatwią podróż samochodem do punktu przesiadkowego, a dalej komunikacją publiczną. Projektowane rozwiązania zawierają też udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, co miasto podkreśla w swoich komunikatach.

Miasto prezentuje te działania jako element szerokiej strategii zrównoważonej mobilności — plan jest prosty: wygodniej jeździć, mniej zanieczyszczeń i wyższa jakość życia. Szczegóły i oficjalne informacje dostępne są w materiałach Urzędu Miasta Gliwice.

na podstawie: Zarząd Dróg w Gliwicach.

Autor: krystian